Autodiely Oslany

Predaj autodielov nových a požitých,pneusevis.

Disky a ich delenie

 

Liatinové disky

sa vyrábajú z ľahkých zliatin hliníka alebo hořčíka. Ich základná a najvýhodnejšia vlastnosť je nízká hmotnosť. 
Ľahšie disky znižujú celkovú veľkosť neodpruženej hmoty, čo sa pozitívne prejevuje na jazdných vlastnostiach vozidla. Taktiež pokles hodnôt zotrvačných síl rotujúceho kolesa zvyšuje dynamiku akcelerácie i brzdenia. 
Disky sú najčastejšie jednodielne. Môžu byť taktiež dvojdielne (liatinový alebo oceľový disk je zoskrutkovaný s jednodielnym liatinovým alebo oceľovým ráfikom) alebo dokonca viacdielne. Pri dvoj- či viacdielnych diskoch sa spravidla jedná o disky vyššej triedy. 
Povrch sa upravuje lakovaním farbou (najčastejšie striebornou). Kvalitné disky sú navyše upravené komaxitovou farbou. Vysoko lesklý povrch niektorých diskov je vytvorený nástrekom špeciálnej farby so zlúčeninami kovu. Táto technológia je ale o niečo drahšia, čo sa prejaví i na koncovej cene disku. U niektorých diskov je možné zvoliť skutočnú chróm vrstvu aj rôzne modifikácie – biely alebo čierny chróm. Výrobcovia stále vyvíjajú nové materiály a povrchové úpravy, (napr. DurChrome) najmä za účelom zvýšenia odolnosti voči kontaktu s obrubníkom a pod.. Niektoré designy môžu byť i postriebrené či pozlátené alebo osadené luxusným drevom, či kožou, avšak to už sú rarity. Aj takéto nájdete v našom shope. 

Chromované disky 


Materiál liatinových diskov bohužiaľ nie je vhodný pre galvanické chrómovanie. Vrstva chrómu na disku zle drží a po čase sa na namáhaných miestach odlupuje. Výrobcovia tento problém riešia tak, že disky vyrábajú dvojdielne alebo trojdielne. Chrómované časti diskov sú z ocele. Vo vyššej cenovej kategórii existujú tiež liatinové disky, vyrobené zo špeciálnych zliatin. Tieto zliatiny umožňujú kvalitnú galvanizáciu a disky sú potom skutočne kvalitne chrómované.

 

hliníkové disky

volíme väčšinou kvôli ich dizajnu, ale pre tých ktorý dávali pozor na chémii je jasné že hliník ako prvok má podstatne nižšiu mernú hmotnosť ako oceľ. Z toho vyplýva fakt, že hliníkové disky by mali byť ľahšie ako oceľové. Práve váha diskov má podstatný vplyv na jazdné vlastnosti. Na kvalitu jazdných vlastností má dôležitý vplyv takzvaná neodpružená hmotnosť. Sú to tie súčasti nápravy, ktoré sú pod pružinou. To znamená, spodné rameno s čapom, náboj kolesa, brzdový kotúč, brzdový strmeň, brzdové obloženie, čiastočne aj stabilizátor prípadne spodná časť tlmiča, skrutky kolies a najmä disk a pneumatika. Príliš vysoká hmotnosť neodpruženej hmoty zhoršuje ovládateľnosť, komfort a komplikuje prechod nerovností. Ťažké kolesá zhoršujú akceleráciu i predlžujú brzdnú dráhu a navyše viac namáhajú tlmiče pruženia a čapy. 

 Hliníkové disky sú často nepravdivo označované ako elektróny. Za ELEKTRON sa označujú zliatiny ktorých základnou zložkou je horčík a legujúcimi prvkami sú najčastejšie hliník, zinok, mangán, kremík a pod. tieto disky sa tiež označujú ako horčíkové disky. Príkladom je Hliníkový disk OZ Ultralegera (z prekladu: ULTRALEGERA - ULTRAĽAHKÝ) ktorý váži o tretinu menej ako väčšina najčastejších hliníkových diskov predávaných u nás, pričom je vyrobený klasickým odlievaním. 
Takže pri výbere diskov nezabúdajte na jeho hmotnosť ktorá sa väčšinou ani neuvádza, a môže byť veľakrát vyššia ako u oceľového disku.